Feilsøking for internett fra Aasberg Alarm

Dette er en enkel guide for feilsøk dersom du ikke kommer på internett, eller hvis du opplever at hastigheten er treg.

Utstyret som er benyttet i din bolig eller hytte er kanskje ikke helt likt av utseende som bildene, men oppsettet vil uansett være det samme.

 

⚠️Viktig informasjon før du begynner 

 

🛑 IKKE trykk på RESET-knappen på noe av utstyret!  

Reset tilbakestiller utstyret til fabrikkinnstilling og fører til at vi vil miste all kontakt med utstyret. Passord tilbakestilles, og alle enheter du har brukt på nettverket vil kobles fra.  

Det er en grunn til at man må benytte en binders, sikkerhetsnål, eller annet spesialutstyr for å aktivere denne.  

Det vil vanligvis være nødvendig å kjøre ut til lokasjonen for å programmere utstyret på nytt, noe som vil medføre ekstra kostnader. 


Dette gjøres kun etter egen avtale med Aasberg Alarm.

 

RESTART er OK, RESET er IKKE OK.

 

 

Feilsøking trinn for trinn:

 

1. Er det strøm på wifi-routeren?

Sjekk om det lyser noe sted på routeren.

Dersom denne er mørk skyldes det ofte at strømforsyningen er trukket ut av stikkontakten, eller at noen har slått av bryteren bak på routeren. Dette skjer gjerne i forbindelse med vask/støv-tørking eller nysgjerrige barn.  

Hvis routeren ikke har strøm så sjekk om sikringen har gått. 

 

 

2. Restart wifi-router

Forsøk å koble ut strømmen til router ved å dra ut strømforsyningen (eller stikkontakten). La strømmen være av i minst 10 sekunder.  

Gi systemet noen minutter til å starte opp igjen før du forsøker å koble til internett på nytt.

 

3. Er det strøm på utvendig radioantenne? 

Det er en egen strømforsyning til denne, og i blant er det noen som kobler denne ut i vanvare når de skal skal lade en mobil eller annet utstyr. Det lyser foran på strømforsyningen som lyser dersom den har strøm. 

Selv om den har strøm kan det være likevel være nødvendig med en restart. Forsøk å koble ut strømmen til router og til antennen i 10 sekunder. 

Gi systemet noen minutter til å starte opp igjen før du forsøker å koble til internett på nytt.

 

4. Har noen byttet om på ledningene?

Det høres kanskje dumt ut, men dette opplever vi ofte i forbindelse med nysgjerrige barn, ommøblering, eller utlån av hytta. Kablene må være plugget inn korrekt, se oversikten under. 

Slik skal kablene være plugget inn:

-Porten merket PoE på strømforsyningen til antenne er for kabelen som går ut til antennen.

-Porten merket LAN på strømforsyningen til antennen skal til porten som er merket med WAN (Internet) på routeren.

-Porten merket LAN på routeren er for dine private enheter, som stasjonær pc, printere, webkamera eller annet nettverksutstyr.

 

 

5. Virker det fortsatt ikke? 

Dersom alt ser ut til å være korrekt, og du fortsatt ikke har tilgang til internett er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med support hos Aasberg Alarm.  

Ring 957 92 215 eller send oss en epost på: support@aasbergalarm.no 

Du kan også opprette en supportsak, via skjemaet under, så hjelper vi deg.